Vyřídit domácí vzdělávání na základní škole je trochu složitější než v MŠ, ale nemusíte se toho obávat.
Doporučujeme nepodcenit výběr vhodné ZŠ. Ideálně takové, která je domškolákům nakolněna, má s jejich vzděláváním a přezkušováním zkušenosti a „sedí“ vám jejich styl.
Již v předstihu doporučuji obstarat si vyjádření školského poradenského zařízení (ŠPZ).
ŠPZ je pedagogicko-psychologická poradna nebo speciálně-pedagogické centrum. Doporučuji se k vyšetření, na základě kterého vám bude vydáno vyjádření k individuálnímu vzdělávání, objednat zavčas, ŠPZ mají dlouhé čekací lhůty.
Vaše dítě musí být přijato do základní školy, která je zapsána v rejstříku škol a školských zařízení (zjistíte zde).
Do ZŠ musí být dítě zapsáno i v případě, že bude navštěvovat například komunitní školu.
V ZŠ, ve které je dítě přijato, zažádáte o individuální (tzv. domácí) vzdělávání. Doporučujeme však toto se ZŠ komunikovat s předstihem, nikoli až u zápisu.
Žádost o individuální vzdělávání má písemnou formu a musí obsahovat:
jméno, popřípadě jména, a příjmení, rodné číslo a místo trvalého pobytu žáka,
uvedení období, ročníku, popřípadě pololetí, kdy má být žák individuálně vzděláván,
důvody pro individuální vzdělávání žáka,
popis prostorového a materiálně technického zabezpečení vzdělávání a podmínek ochrany zdraví individuálně vzdělávaného žáka,
doklady osvědčující splnění vzdělání osoby, která bude žáka individuálně vzdělávat (u 1. stupně postačuje maturita, u 2. stupně je nutné VŠ vzdělání osoby)
seznam učebnic a učebních textů, které budou ve výuce užívány,
další skutečnosti, které mají vliv na průběh vzdělávání žáka,
vyjádření školského poradenského zařízení.
O povolení individuálního vzdělávání rozhodne ředitel školy. Ředitel školy individuální vzdělávání povolí, pokud
jsou dány závažné důvody pro individuální vzdělávání,
jsou zajištěny dostatečné podmínky pro individuální vzdělávání, zejména podmínky materiální a ochrany zdraví žáka,
osoba, která bude žáka vzdělávat, získala alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou, a jedná-li se o žáka ve druhém stupni základní školy, vysokoškolské vzdělání,
jsou zajištěny vhodné učebnice a učební texty, podle nichž se má žák vzdělávat.
Žák na konci každého pololetí koná v ZŠ, ve které je „zapsaný“, zkoušky.
§ 41 školského zákona stanovuje situace, kdy ředitel ZŠ individuální vzdělávání ukončí. Mimo jiné to je situace, kdy žák na konci druhého pololetí příslušného školního roku neprospěl.
Dalo by se říct, že domácí vzdělávání v rámci MŠ je formalita – rodič ho jen oznámí a dostaví se do MŠ s dítkem na ověřování. Pokud dítě na ověřování „nic nepředvede“, nic se neděje a v domácím vzdělávání pokračuje dál.
V ZŠ je to jinak, tam rodič o domácí vzdělávání musí zažádat (a nemusí mu být vyhověno). Dítě se účastní na konci pololetí zkoušek. Pokud neprojde, je domácí vzdělávání ukončeno.
Naše centrum spolupracuje se ZŠ Valtice a ZŠ Vémyslice.